30 november 2011

Hockeyn, våldsutvecklingen och det goda föredömet

Igår var det kommunfullmäktigesammanträde i Linköping. Jag tog chansen, brukar ta den, att ställa ett par frågor på ledamöternas allmänna frågestund. Den ena frågan rörde våldsutvecklingen i svensk elithockey.

I ett stort reportage i Svenska Dagbladet beskrivs våldsutvecklingen inom svensk elithockey. Tendensen är att tacklingar och incidenter med våld mot huvudet ökar, men eftersom säsongen pågår går det inte tvärsäkert att slå fast att detta är en säker trend. Utvecklingen följs noga på nationell nivå, bland annat från Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Hockeyligan.

Jag noterar uttrycket “En förlåtande miljö där man har roligt och trivs tillsammans stimulerar gruppers och enskilda individers utveckling” i förbundets värdegrund.  Hur roligt och stimulerande är det att bli halvt ihjälslagen? Vad sänder det för signaler till publik och unga hockeyutövare?

Spelarna i elitsammanhang är hjältar och föredömen för många barn och inte minst ungdomar. Ett lokalt hockeylag har ett ansvar för hur unga människor ser på våldsutövning i en stor publiksport. Jag fick stort gensvar på den diskussion jag tog upp och nu gäller det att föra en djupgående diskussion med företrädare för LHC kring lagets ansvar som goda lokala föredömen. Ordföranden Christer Mård och klubbdirektören Mike Helber har ett stort ansvar för lagets framtoning. Och så mycket hänger jag med i idrottssammanhang att jag noterat att stadens hjältar inte är i närheten av att vinna årets fairplay i elitserien.

Och slutligen, när grovt våld (som kan rubriceras som grov misshandel och faller under allmänt åtal) utövas på en idrottsarena, då ska ett omedelbart ingripande ske. Inte bara matchstraff, utan polisingripande och omhändertagande. Grovt våld ska beivras enligt svensk lag, både utanför och innanför idrottsarenorna.

Bilden ovan är länkad från eurosport.se och visar en bild från NHL.

5 kommentarer:

Martin Björnsson sa...

Enligt Färjestads sportchef verkar det vara orealistiskt att tänka sig hockey utan våld: det bästa att hoppas på är en "hederlig" fight. :P

http://www.dn.se/sport/ishockey/hockeyligan-vill-se-sankta-straff-for-slagsmal

Martin Björnsson sa...

Bra att du tar upp det här, Nicke. Jag är själv uppväxt i "hockeyhålan" Mörrum och vet vilken unken mansbild hockeyn kan bära med sig, och kan inte riktigt beskriva mina känslor när utbildningsstaden LINKÖPING bestämde sig på att satsa på sånt.

Visst, alltid kul att ha ett bra lag och jag gillar känslan när folk väller över stångebro efter match, men i så fall måste man använda laget som du säger, till att hyfsa spelet och satsa på att vinna fair play OCH serien samtidigt. Då kunde även jag bli lite stolt över LHC. Då använde man det till att göra bättre.

Per Wretman sa...

Jag kan inte se att våldet på planen i hela Elitserien primärt är en fråga för KF i Linköping. Du har naturligtvis rätt att dessa spelare är föredömmen för många och att LHC tillsammans med övriga klubbar och förbundet måste bekämpa den dål...iga trend med tacklingar mot huvudet som vi har haft under denna säsong. Vad det gäller din åsikt att våldsamheter som begås på hockeyrinken ska bestraffas i domstol så håller jag verkligen inte med dig. Ishockey är en tuff sport men den ska styras av regler inom sporten inte av rättsväsendet. Ishockeyförbundet måste ständigt jobba med att begränsa det alltför tuffa spelet. Om de som spelar ishockey ska in i rättssalen hur ser du då på de som håller på med boxning eller kampsport. Att slå mot huvudet anses vara ett brott med ganska högt straff om man ställs inför domstol. Jag vill verkligen inte att poliser och åklagare ska dömma vår ishockeymatcher. Jag hoppas att allla klubbar jobbar med att alla spelare ska ta ansvar för att undvika de våldsamma tacklingar som vi har sett hittills. Jag tror på dialog framför lagstiftning. Enligt mig är det viktigare att vi tar krafttag för att begränsa supportrarnas våld, ty detta är ett verkligt samhällsproblem där politiken måste ta sitt ansvar.

Martin Björnsson sa...

Per: Nej, hur Linköpings hockeylag beter sig på isen behöver inte vara en fråga för kommunfullmäktige. Det är bara att sluta sponsra deras verksamhet och visa upp dem som nåt vi är stolta över. Då kan de få bete sig precis som de vill.

Men då nu poängen för kommunen med att skaffa ett förstklassigt hockeylag var just att visa upp dem som Linköpings stolthet, och jag misstänker starkt att vi inte kommer att sluta med det - då måste ju beställaren och betalaren också kunna ställa krav. Det gäller att välja noga vad man visar upp i sitt skyltfönster, särskilt om man själv köpt det.

(Själv tycker jag det vore bättre att använda skyltfönstret till att visa upp allt folk här i linköping gör av egen fri vilja i form av olika sorters kultur, dans och sport. Det skulle vara nåt att vara stolt över, och det skulle visa på en stad som fattar vad som drar folk till en stad.)

Richard "Nicke" Bremer sa...

Först, tack Martin för stöd i denna fråga. Hockey och LHC har en tendens att vara heligt här i Linköping, det är tabu och ajabaja kring alla former av kriti.

Så till Per och ditt inlägg. För det första är det definitivt en fråga för kommunfullmäktige. LHC utgör en del av varumärket Linköping, spelar i en kommunal hall, sponsras av kommunala bolag och uppbär stöd för sin ungdomsverksamhet av Kultur- och fritidsnämnden. Så nog är det en kommunal fråga. Och det är definitivt en kommunal fråga hur ett ledande idrottslag på orten påverkar våra barn och unga, vilka förebilder man är. Dessutom tror jag det finns samband mellan vad som sker på plan, vid sidan av plan och på väg till plan.

Det här med att aldrig lagföras för brott begångna på planen är du inte ensam om att tycka. Det som jag anser är att uppsåtet får vara avgörande. Faller handlingen under allmänt åtal och uppsåtet är att allvarligt skada, då kan det knappast vara fel att lagföra. När våldet sker utan att det handlar om strid om pucken är det särskilt allvarligt.

Jag tror pengar skulle kunna styra agerandet på plan. Varje utvisningspass skulle motsvaras av ett löneavdrag för proffsen och matchstraff skulle vara kännbara ekonomiskt. Det här kan elithockeyn hantera på egen hand.