9 mars 2014

Kalla alla brott vid deras rätta namn


FÖ_bild_pojkstreck I fredagens Folkbladet fanns en artikel som på förstasidan hade rubriken “Lek spårade ur – pojke åtalas”. Jag kände en stark reaktion när jag sedan läste artikeln. En ung kvinna hade utsatts för sexuella handlingar som ger brottsrubrikerna anstiftan av våldtäkt mot barn och grovt sexuellt tvång. Sedan refereras de deltagande pojkarnas syn på saken med orden “en lek som gick snett”.

Jag vet att rubriksättningar i dagspress kan bli felaktiga, det händer då och då, men att låta förövarna ge sin syn på händelsen borde inte få vara förstasidesrubrikens avsikt. I själva verket väcks åtal med brottrubriceringar som är mycket grova. Det kan aldrig vara en lek att utsätta någon för sexuellt tvång och göra det under vapenhot. Det är hänsynslösa kriminella handlingar och inget annat.

Jag skulle vilja ha en förklaring av tidningens chefredaktör Widar Andersson till tidningens rubrikval. Det vore också smakfullt, främst med hänsyn till den utsatta unga kvinnan, att en rättelse eller ursäkt införs i tidningen.

Låt oss alltid kalla brottsliga handlingar för vad de är. Grova sexuella våldshandlingar är ingen lek som går snett. Det är i stället hänsynslöshet, kriminalitet och i det här fallet djupt människoförakt. Och till sist, vilka brott är OK ur perspektivet pojkstreck? Jag tycker att det vilar en mycket allvarlig sexistisk kvinnosyn över rubrikvalet. Skäms Folkbladet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Många gånger kan det vara värt att vänta in domen innan man presenterar sina bombsäkra åsikter. Tidningar vill sälja lösnummer och är inte så noga med fakta. Återkom gärna när dom fallit och du är insatt i händelsen. Jag har börjat läsa domar innan jag vrålar ut min åsikt, nu behöver jag inte be om ursäkt för felaktiga uttalanden längre. Mvh Tobbe

Richard "Nicke" Bremer sa...

Visst ska domen inväntas, men personerna ifråga är ju inte namngivna. Däremot är brottsrubriceringarna exempel på grova brott och ska inte förklaras bort som pojkstreck. Beskriv brott för vad de är, inte under rubriker som förminskar gärningar utifrån sexistiska utgångspunkter.