9 januari 2010

Tappa inte nya vantarna

Det är verkligen kallt ute, att temperaturen mitt på dagen ligger på minus tjugo är man ju inte så van vid. Jag har nya vantar också, sköna tumvantar i ylle. "Tappa inte nya vantarna" är ett spår på plattan Slowfox som proggruppen Blå Tåget släppte 1974. Sångtexter kan verkligen fånga skeenden och förstärka känslor. Några rader ur texten:
"Tappa inte nya vantarna,
det blåser, det blåser så kallt.
Gör inte av med alla slantarna,
det är så dyrt att leva"

Just nu har fjärde steget i jobbskatteavdraget genomförts, se artikel i SvD. Vi som har jobb får skattelättnader, det som har förlorat jobbet, är sjukskrivna eller pensionärer får inte ett skvatt. Utförsäkringar, sviktande arbetsmarknad, brist på statlig stimulanspolitik och ideologisk tro på orättvisor som drivkraft, gör sammantaget att klyftorna mellan dem som har och inte har växer allt mer nu i ingången på valåret 2010. Jag tror för min del att orättvisan som ideologi inte går hem bland väljarna, alla är definitivt inte cyniska egoister, tvärtom. Vi som har jobb och tjänar skapligt, jag tillhör själv en av de gynnade, vill inte att det egna välmåendet ska bero på andras försämrade köpkraft och utsatthet. Tillsammans, inte i konkurrens, skapas ett gott samhälle där det finns plats för alla. Några kalllar säkert detta för blåögdhet, men jag tror i stället att den verkliga blåögdheten finns bland dem som tror på orättvisan som drivkraft.

Sverige behöver en ny rödgrön regering som sätter allas välfärd i centrum, en regering som tror på att framgång den skapar vi tillsammans. Fram till dess att vi skiftar regering i höst gäller det nog att hålla rätt på vantarna, för det blåser så kallt och för många är det alldeles för dyrt att leva. Men du, följ samtidigt det rödgröna samarbetet på den gemensamma sajten rödgrön.se, häng med vad som pågår och engagera dig i arbetet för ett rättvisare Sverige.

1 kommentar:

Loulou sa...

Två kommentarer ploppar upp i mitt huvud när jag läser din blogg, Nicke.

För det första. Är det inte helt fantastiskt vilka känslor och opinioner som kan väckas av en musiktext, en konsert, ett stycke skönlitteratur eller en scen ur en pjäs på en teater? Mycket mycket effektivare än vårt talarstolstjat! Man har satsat på fel bana om man vill påverka. NÄSTA valrörelse ska jag hänga där!

För det andra. Jag tror att människor i första hand vill vara solidariska. Inte solida och ariska. Därför vill man inte smörja kråset på andra bekostnad och se på när barnfattigdomen ökar. Och nu börjar det krypa nära. Snart sagt alla känner någon som är arbetslös. Den som röstar annat är rödgrönt i årets val har inget hjärta.