17 november 2008

Danska - ganska begripligt och värt ett försök

Man kan ha olika nöjen i livet. En del samlar på knappar, några går och dansar, några odlar blommor. Ja, vad som är hobby och nöje skiljer sig åt från person till person. Av något skäl, så har en hobby för mig blivit det danska och inte minst det danska språket. Jag gör definitivt inte anspråk på att vara expert, tro inte det.

Det hela började vid en familjesemester 1994, då min familj hyrde en stuga på norra Jylland i två veckor. Jag bestämde mig för att "ingen engelska, det ska fungera utan det". Det gick ganska bra, läste tidningar, lyssnade på en del radio, såg teve och matade in en del ord. Sedan har det här fortsatt genom åren, jag har läst en del dansk litteratur, pratat en del när jag besökt grannlandet, sett dansk film, lyssnat på en del dansk musik och också pratat en del med min danska arbetskamrat Else, samt dessutom pratat för mig själv (och min stackars familj).

För ett drygt år sedan kom så kronan på verket. Genom vår kabelteveleverantör blev det möjligt att lägga till DR1 i kanallistan hemma och det har inneburit god tillgång till danska nyheter, dansk underhållning och film. Ovanpå detta valde vi också NRK1, som en nordisk komplettering. Det blir mest tittande på den danska kanalen, men ibland är det kul med norskan som omväxling. Dessutom, båda kanalerna är reklamfria, det är bara så befriande.

Men danskan är ju obegriplig säger någon? Inte är den väl det, men den kräver kanske noggrant lyssnande, en nyfikenhet för många ord som faktiskt är gemensamma med vår svenska men som blivit lite förändrade med tiden. Bokstäverna har lite andra ljudvärden, men övning ger färdighet. Dessutom, om man förstår kanske drygt 95%, så spelar det ingen roll med de andra 5 procenten.

Så vad blir rådet? Jo, ta chansen att lära dig ett vackert grannspråk - danska - och läs, lyssna och titta på dansk litteratur, musik, film och teve. Det finns många godbitar att ta till sig.

Inga kommentarer: