23 februari 2010

Corren - tidningen som gör precis som den vill, del 2

Klipp hämtat från Correns hemsida
Nu börjar det här med Correns omstöpning och lokala mediamonopol bli direkt obehagligt. Jag har tidigare sänt en debattartikel till tidningen, jag har också i två inlägg (nr 1 och nr 2) bloggat om det olämpliga i politiseringen av tidningen och det påfund som kallas korta ledarkommentarer i anslutning till redaktionell text. Jag utvecklar inte den tanken ytterligare nu, utan hänvisar till de tidigare inläggen.

Vad som gör mig upprörd är ett samtal med debattredaktionen idag och då dess redaktör Jerker Hallenberg. Vid förfrågan om publicering av den insända artikeln får jag svaret att det inte är aktuellt med någon sådan, att chefredaktören Ola Sigvardsson har svarat via mejl och att "med detta får jag låta mig nöja". Alla försök till dialog var meningslösa och vidare diskussion får föras direkt med chefredaktören själv var upplysningen. Det framgick tydligt att debattredaktören var direkt instruerad av av chefredaktören.

Jag har tydligen slagit an en känslig sträng hos tidningens ledning och skälet kan man spekulera kring. Jag för min del tror inte att det går smärtfritt att dels ha faktagranskande proffsiga journalister som publicerar nyhetsartiklar och samtidigt ha "facit" tillgängligt bredvid som säger åt läsaren vad sedan ska tyckas. Detsom pågår på Corren har med garanti skapat inre motsättningar på tidningen och nu blir det givetvis obehagligt för ledningen om någon utanför tidningen har fångat detta och sätter fingret på publicistiska tveksamheter av grövre art.

Den fria debatten och lyhördheten gentemot läsarna är bara floskler. Den "nya Corren" har genomgått en kosmetisk förändring med färgade vinjetter, men bakom den glättade ytan skymtar en situation som bara en tidning med mediamonopol kan generera. Jag är djupt oroad och upprörd över utvecklingen av pappersmedia i Linköping. Det är dags för fler att reagera och agera!

Inga kommentarer: